lørdag 21. januar 2012

Søk innendørs

I år , som i fjor var det avtalt trening i bygninger på Tana Videregående skole samme dagen som det avholdes årsmøte.

Det er utrolig moro å se hundene i arbeid innendørs, for lukta oppfører seg ikke alltid som man tror når man er innendørs.  Utrolig nyttig erfaring. Er også moro å se på Zulu og de andre hundene hvor raskt de avkrefter at det ikke er noen i et rom om det ikke er det. Jeg føler jeg må kjøre flere slike treninger, slik at jeg  kan stole på henne i disse tilfellene. Hun har jo rett hver gang så langt, men føler likevel litt på "om det er noen der likevel"... 

ZULU

Jeg skulle søke av 2 bygninger, ukjent oppgave. Spennende! 

FIGURANT 1: Jeg sender Zulu ut i søk utfor den ene bygninga, hun tar seg en runde rundt, men viser tydelige  tegn på at hun vil inn. Hun snapper bittet og løper ned på baksiden. Jeg kaller henne inn til meg og tar bittet ut. Jeg ser jo at hun snapper det så sender henne ikke ut på påvisning, hun viser alle tegn på at det bare er snapping. Åpner den store porten til traktorgarasjen og sender henne inn, hun løper ganske hektisk rundt og hører på henne at det er noe her. Men finner ikke noe. ( vi er nest siste ekvipasje av 5) så skjønner jo det er mye lukter i området. Hun står på golvet og snapper bittet og tramper veldig på golvet. Jeg blir jo litt i tvil da, men hun gjør det to ganger.. Jaha, hva nå tenker jeg... Jeg ser jo at på golvet så er det spikret et ganske stor kraftig "trelem", men det faller meg ikke inn at det kan være noen under den. Går ikke an å åpne lemmen. Jaja, jeg får ta med meg hunden og gå i kjelleren. Jeg er ennå litt usikker på om det er noen i selve garasjen, men vi finner jo ingen. Nede i kjelleren er det nesten umulig å gå inn, ikke ser jeg spor inn heller, men det er mørkt så ser ikke så godt. Vet jo at det har vært hunder som har sprunget rundt, men at det ikke har vært noen nede i kjelleren før oss. Så jeg er jo litt i tvil, Zulu vil inn men det er nesten ikke framkommelig, det ligger 5-6  kanoer stablet i åpningen, (de er 2 stablet i høyden) pluss kasser og annet skrot. Så etter litt funderinger så må vi jo inn, men hadde liksom ikke så lyst.. Jeg løfter henne opp i den ene kanoen, og da kommer hun seg selv videre inn.. Imponert over hvor lite berørt hun er over underlag, det gynger og bråker jo litt når vi skal over. Hun kommer seg inn før meg og jeg hører jo på henne da at det er noe her, men det jammen ikke så lett å lokalisere. Jeg bruker sikkert litt lenger tid enn Zulu å komme inn, men kommer nå over kanoene tilslutt. 
Kjelleren er som de fleste kjellere som ikke brukes, rommet er delt inn med murvegger med døråpninger i flere rom. Hun jobber ivrig med å lokalisere og finner tilslutt en person, Lena som sitter i en  gang i en trapp, rett under lemmen som hun meldte på i hovedetasjen. Utrolig bra erfaring! Hun er da såpass ivrig at hun vil ikke sånn utenvidere forlate figuranten, så kaller henne til meg, heldigvis så har hun plukket opp meldinga når hun kommer til meg. 
Her sitter Lena og venter på oss..:) 


FIGURANT 2: Vi går videre og neste hus er naturbruksloftet, det er en bratt trapp opp. Det er ikke problem for henne, Zulu løper opp og går selv til høyre i gangen når vi kommer opp. Jeg lar henne søke helt fritt. Hun tar seg en runde helt inn, men kommer tilbake og vil inn på rommet der vi har garn, redingsvester, primuser, telt, lavvoer, spader, skilt og mye mye mer. Merker på henne at det er noe her inne, men hun har trøbbel med å lokalisere det. Er flere ganger i vinduet på sørsida i rommet, nesten så hun klatrer opp i vinduskarmen.  Jobber kjempe ivrig, men finner ikke noe. Finner ut at vi søker de siste rommene på høyre sida for så å komme tilbake til det rommet igjen. Hun vil gjerne inn i det rommet igjen, men det er vanskelig å finne. Tilslutt, etter at hun nesten har trødd på figurant Karianne to ganger så klarer hun å "finne" henne. Hurra, her er hun også litt vel hektisk så må kalle henne inn fra figuranten for å få henne til å melde. 
Jammen ikke like lett å finne noen i slike rom med mye lukter. Karianne sitter inntulla under redningsvester under masse garn som er hengt opp. 

Forsetter søket på naturbruksloftet men vi finner ikke flere her. 

FIGURANT 3: Vi fortsetter inn på forsøksringen sine lokaler, sjekker alle rom i hovedetasjen uten at vi finner noen, så er det ned i kjelleren, her er det nok en bratt trapp, mørkt, ganger, ikke ferdig murt, masse støv og murrester. Hun vil innover i gangen og når vi kommer helt inn merker jeg på henne at det er noe her, hun jobber hardt igjen med å lokalisere lukta. Men finner fort figurant Kari-Beathe som sitter gjemt under pappesker. Her mener Zulu jobben hennes er å trekke bort pappeskene før hun melder...Her også vil hun ikke helt uten videre forlate figurant, så må kalle henne inn. Men når hun kommer har hun melding!

Zulu får belønning hos Kari-Beathe


Utrolig moro! Siden jeg visste vi hadde funnet alle så avsluttet vi her. 

Det er bra at hun ikke melder bare på fert, selv om det er mye fert overalt. Men melder likevel på henne under luka, så det er jo litt interessant. Må vel være noe med kilden til ferten og hvor sterk den er som avgjør om hun melder eller ikke??


EILERT

Hadde med meg Eilert, så han fikk to funn. På det første var han heit, veldig heit. Så han løper jo, fort og mye... Klarer og lokalisere, men han bør nok få erfaringer på at det er lurt å sette ned farta. Men det er i grunnen ikke noe nytt med gutten...hehe (trøsten er jo at når han har jobbet litt, så blir det roligere..;)) Tilslutt så klarer han å finne figuranten som ikke var godt gjømt, han husker at han skal melde og melder fint.Brukte løsbitt.
Den andre figuranten måtte han finne i traktorgarasjen, her er det samme,, mye løping og stor fart. Må tilslutt roe ned med å sitte litt og trekke pusten...
Da går det litt bedre, da finner han en person om sitter inne i et skap;) Melder fint på henne også!


Er imponert over alle hundene som var på trening, det må jeg bare si. Ikke mye berørt av miljø når det skal jobbes! Vi var 9 personer på trening, så delte gruppa i 2. Veldig lurt:) På slutten så var det også noen som jobbet to og to med apport og litt slikt. 
Fikk gjort mye på 3,5 timene vi trente. 

Etter trening var det årsmøte og medlemsmøte!

Håkon kunne ikke være med for han hadde lovt å være speaker på brytestevne i Tanabru, både på fredagskvelden og hele lørdagen. 



Ingen kommentarer:

Etiketter

Adventskalender (2) Alaska Husky (4) Alaskan Malamute (2) Alf (6) Apport (1) Bella (15) BEST IN SHOW (3) Bilde (13) Bilder (91) Blogg (11) Blomster (1) Bordercollie (1) Bursdag (7) Dallas (2) Dalsa (6) Den spanske rideskole (1) Dogs4all (1) Dressurtimer (1) Dugnad (1) Eilert (20) elg (1) Ferie (4) Filmsnutt (11) Finnmarksløpet (14) Fjøs (1) FlatCoated Retriever (86) Flinke valpekjøpere (12) GPS (4) Grønnlandshund (2) Gåte på en måte (1) HD-røntgen (1) HeltogHoldent (1) Hest (26) Hester (18) hjemmeside (2) Hovedkurs (2) Hovstell (4) Hund i media (1) Hundeutstilling (10) hUnni (9) hUnnixDallas (46) Husarbeid (5) Hva_kan_Ågot (4) Hvile (1) Høner (1) høst (1) Jobb (25) Jonatan (1) Jula (12) Juleshopping (2) Kadaversøk (3) Kalla (2) Kart og kompass (2) Kine (1) Kirkenes (2) klipp (1) Konrad (5) Kurs (15) kylling (1) lagotto (3) Lagotto Romagnolo (40) Laksefluene (1) Landbruk (3) Lapsk vallhund (3) Latmannsdag (5) lavine (6) Leiteaksjon (1) litt agility (1) Longering (2) LP (5) LP-trening (35) Lurfi (2) Løpetid (1) Mac (21) Miljøtrening (12) mørketid (1) Neseprøve (1) NKK (1) Norgetrengerbonden (1) Norsk varmblod (2) NRH (45) NV (1) Omplassering (4) Oppussing (2) Orlando (3) Pelsstell (5) Piteå (4) Polen (14) Politikk (1) Poseidon (17) Påske (8) Quiz (1) Retrieverjakt (18) Rita (5) Rosa (10) Rundering (1) Rånni (1) Same (2) sauer (3) Sjakk (1) skiskyting (1) skitur (4) sommerifinnmark (1) Sorg (7) Spor (20) Sprang (1) stevne (1) sushi (2) søk (1) Søksprøver (1) Tana (1) Tanaelva (1) Tanahundeklubb (2) Tanavgs (4) tiltoppsitana (1) Tim (3) Topptur (1) Treningsplanlegging (2) truger (1) Tuba (4) Tur (39) Tåkeprat (24) Utfordring (1) Valper (37) Valpetest (1) Veterinær (4) Vidda (2) Video (1) Vinter (18) vom og hundemat (1) ZorroBella (2) Zulu (23) Øyenlysning (1) Ågot (12)