tirsdag 23. august 2011

Trening av hunder og trening av meg....

Mandag:  Første dag på jobb, travelt men hyggelig! Hadde med meg Zulu og Eilert på jobb, så de fikk  være ute sammen med oss en stund på jobb.  Måtte unne meg en liten middagshvil vel hjemme, også ble det tur på Maskevarri på 1 time og 20 minutter.  Bella har  løpetid, så Eilert løp fot hele veien så lenge jeg hadde Bella fast.
I dag er jeg forøvrig litt gangsperra, så farta var visst høyere enn den bruker til vanlig....

Tirsdag, altså i dag: Nydelig vær og vi har vært ute på jobb fra kl. 10 til 13:30. Hadde med meg Zulu og Eilert i dag også, orka ikke ha med meg Bella med løpetid og greit hun har selskap hjemme av Rosa. Z & E har fått vært med ute hele dagen på jobb, så de har fått masse kos og oppmerksomhet.

Etter jobb ble det pølser til middag, og miljøtrening på FFR. Hadde med meg alle hundene. Sara og Håkon ble også med. Var ikke andre enn meg ( og mine ) og Marianne (med sine) der.

Sara trente sitt og bli, innkalling, kontakt og lineføring med Bella. De var kjempe flinke! Jeg trente fri ved fot og  innkalling med Rosa, hun syns det er morsomt å få gjøre noe, så hun hopper og spretter som en liten sprettball...:)
Eilert fikk trene på ruta, brukte først godbitskål par ganger, og ball som belønning når han står på "rett plass" i ruta. Fikk mange fine repetisjoner på den fra mange kanter. Så kjørte vi apportering med apportbukk, jeg har i dag bestemt meg for at jeg skal trene på levering i front også her. Han har ikke så pent grep av apportbukken og ruller den rundt på de bakerste  jekslene, men han tygger ikke så det blir hull i den da..;) Trente så enkeltdekk med Eilert med mye forstyrrelser, da Sara trente med Bella og æ hjalp ho. Flink Eilert, til tross for løpetid...Trente så  posisjon ved fvf. Bra økt!

Sara la to grusspor til Zulu, det var det eneste ho fikk gjøre på miljøtreninga. Det gikk slett ikke så verst, men dette må vi trene mere på! Første grussporet var ca 40 m og hadde ligget i 15 minutter, det andre sporet var også ca 40 m og lå bare i knappe 5 minutter.

Dro hjem, henta Vegard før vi kjørte opp på Maskevarri, der fikk jeg Sara,  Håkon og Vegard til å være figuranter. Ville ha lange overværssøk,  Sara lå alene lengst borte fra der jeg startet å gå,   Vegard og Håkon lå nærmest.  Jeg startet å gå, og tok ikke så lange tida før hun slo på Håkon og Vegard, men når hun kommer til de så bare fortsetter hun i FULL FART videre til Sara som sikkert så 80 m lengere bort fra de.. Super fin melding på henne og fin lek. Var spent på hva hun ville gjøre med de to første hun var hos, men de var visst nesten glemt. Tror hun tenkte at de var nok  ikke med på leken...?? Men når vi da gikk en omvei tilbake, så fikk hun de på overvær og meldte fint på de også.
Morsomt!
Avsluttet med melding på sekk og løsbitt, viste ingen tegn i dag på at hun skulle apportere sekken! Bra!:) 

Fikk et innfall at jeg ville prøve å sende Eilert ut med trekant, så han fikk litt meldingstrening med løsbitt. Han er jo en flink apportør, så det syns han ikke var så vanskelig i grunn. Håkon fikk være hundefører og jeg og Sara bytta på å være "figurant". Siste gangen satt vi sammen, og det brydde han seg ikke så mye om, full fart ut, hente løsbittet  og full fart inn til far!:) Stjernegutten!

Begynte å bli mørkt når vi avsluttet treningen, så vi får vel gradvis venne oss til å trene i mørket utover høsten.

Ingen kommentarer:

Etiketter

Adventskalender (2) Alaska Husky (4) Alaskan Malamute (2) Alf (6) Apport (1) Bella (15) BEST IN SHOW (3) Bilde (13) Bilder (91) Blogg (11) Blomster (1) Bordercollie (1) Bursdag (7) Dallas (2) Dalsa (6) Den spanske rideskole (1) Dogs4all (1) Dressurtimer (1) Dugnad (1) Eilert (20) elg (1) Ferie (4) Filmsnutt (11) Finnmarksløpet (14) Fjøs (1) FlatCoated Retriever (86) Flinke valpekjøpere (12) GPS (4) Grønnlandshund (2) Gåte på en måte (1) HD-røntgen (1) HeltogHoldent (1) Hest (26) Hester (18) hjemmeside (2) Hovedkurs (2) Hovstell (4) Hund i media (1) Hundeutstilling (10) hUnni (9) hUnnixDallas (46) Husarbeid (5) Hva_kan_Ågot (4) Hvile (1) Høner (1) høst (1) Jobb (25) Jonatan (1) Jula (12) Juleshopping (2) Kadaversøk (3) Kalla (2) Kart og kompass (2) Kine (1) Kirkenes (2) klipp (1) Konrad (5) Kurs (15) kylling (1) lagotto (3) Lagotto Romagnolo (40) Laksefluene (1) Landbruk (3) Lapsk vallhund (3) Latmannsdag (5) lavine (6) Leiteaksjon (1) litt agility (1) Longering (2) LP (5) LP-trening (35) Lurfi (2) Løpetid (1) Mac (21) Miljøtrening (12) mørketid (1) Neseprøve (1) NKK (1) Norgetrengerbonden (1) Norsk varmblod (2) NRH (45) NV (1) Omplassering (4) Oppussing (2) Orlando (3) Pelsstell (5) Piteå (4) Polen (14) Politikk (1) Poseidon (17) Påske (8) Quiz (1) Retrieverjakt (18) Rita (5) Rosa (10) Rundering (1) Rånni (1) Same (2) sauer (3) Sjakk (1) skiskyting (1) skitur (4) sommerifinnmark (1) Sorg (7) Spor (20) Sprang (1) stevne (1) sushi (2) søk (1) Søksprøver (1) Tana (1) Tanaelva (1) Tanahundeklubb (2) Tanavgs (4) tiltoppsitana (1) Tim (3) Topptur (1) Treningsplanlegging (2) truger (1) Tuba (4) Tur (39) Tåkeprat (24) Utfordring (1) Valper (37) Valpetest (1) Veterinær (4) Vidda (2) Video (1) Vinter (18) vom og hundemat (1) ZorroBella (2) Zulu (23) Øyenlysning (1) Ågot (12)