tirsdag 20. desember 2011

Bursdag, trening og snart JUL! :)

I dag fyller min kjære år, han fikk 3 små pakker når han sto opp:) Innholdet i pakkene var alt fra deodorant, voks til håret, julemagasin med Pondus og julemarsipan.
Så måtte han på jobb og ungene på skolen! Jeg kjørte ungene på skolen og etter at de var bringt så dro jeg rett i ridehallen med hundene!! Trente LP - en time! (ute var det glatt  og regn, og jeg kunne være inne...:))

Eilert  startet med bare å repetere den omvendte lokkinga. Jeg tror det kan bli bra!  Ingen belønning, så lenge han "overfaller hånda",  tramper eller stikker hode for langt fram..  Begynte også med at han må se på meg før han får "væresegod". Fri ved fot og plassering, var neste moment.  Rygger når han kommer for langt fram. Brukte frolic som belønning. Går ganske lange strekninger uten belønning, men bruker veggen som hjelp, så får vi kanskje retta oss opp.


Prøvde oss på avstandskommando, eller rettere sagt bevegelsesmønsteret i bevegelsesendringene. Må få bort noen "dobbelbevegelser" som egentlig bare skal gå i en bevegelse. Fokus kun på neddekket, (som kommer i en bevegelse for mye) og sitt opp, som også kommer i en bevegelse for mye.
Koffer gjorde man ikke dette pirket når hunden var liten..??


Zulu startet med fri ved fot, belønning med duskesauen. Hun har litt skjeve sitter, og legger seg gjerne ned om det ikke skjer noe.... Så må få henne til å drøye tilbydinga av nye atferder. Går egentlig ganske fint, men tåler ikke så mye forstyrrelser før hun faller ut.
Jobbet også litt med avstandskommando, her er (fortsatt) problemet å få henne til å sitte opp. Det er himla vanskelig. Må kanskje huske å senke kriteriene NOK når det er lenge siden jeg har trent. Har fine oppsitter når hun har noe som "trekker" henne opp bak, som feks leke eller godbitskål.


Fin treningsøkt! Litt kaffe ble det også! Hadde planer om ruta også, men hadde ikke tankene klare i hodet, så ble bare til at jeg satt opp kjeglene. Trenger også ruteband...


Eilert sitter og samler tankene sine

Zulu tar en siesta mens mor drikker morgenkaffen og funderer over "hva og hvordan"...


Godt noen har evnen til å slappe av! :)

Etter treninga dro jeg rett til Seida på julegaveshopping, jeg tror jeg er julegavekunden fra en viss plass, stakkars Janne fikk nesten gråe hår av meg.. Men jeg fikk kjøpt noen flere gaver, og nå MÅ jeg vel være ferdig ....???? Har ikke oversikt, må lage meg det.. Er forresten en veldig fin butikk i Seida, med masse fint.

Dro så hjem, vasket og ryddet... Kan tro at det blir jul også i år! Flink husmor, ( for å si det selv..;)) Det var da jeg fikk tatt de stygge kjøkkenstolene i nærmere åsyn, de må det gjøre noe med!!!! Fått noen tips, så får se hva jeg gjør.

Sara og ei venninne bakte masse pepperkaker.



Siden kjæresten hadde bursdag, dro vi til Smak for å spise middag. Jeg, Sara og Maria spiste finnebiff, Vegard pølsebiter og pommes frites og Håkon røkt reinkjøtt. Var faktisk veldig god mat!

Jeg skulle lede miljøtreninga i dag, så litt over barne-tv'tid så var jeg igjen i ridehallen. Det var 4 faste på trening og 2 julegjester. Vi kjørte en felles sitt og bli, også en tannvisning. Etter det var det valgfrieøvelser på programmet. LP-hinderet og en tunnel ble flittig brukt.

Tok ute begge sorte denne gangen også, en om gangen altså,  hadde  glemte bånd...  Så måtte være streng og bestemt, men de var i grunn veldig flinke! Har visst ryddet i bilen og begge kassene tatt inn, ikke bra!

Zulu fikk litt av det samme som i  første økta i dag. Men denne gangen så var det jo masse forstyrrelser og det er nok ikke så dumt å trene da... Mister lettere fokus og vi må nok øve på å holde konsentrasjonen.
Tok også litt avstandskommando, denne gangen med duskesauen bak henne. Får MYE lettere fram sitt opp da...
Eilert fikk også litt av det samme, men denne gangen var jeg så heldig at jeg fikk Marianne til å se på oss. Da var det mye lettere å få belønnet riktig, jeg fikk rettet meg opp og bare gått og Marianne sier rygg eller belønn! Må bli flinkere til å hjelpe hverandre på treningene!
Han har også veldig godt av å trene med forstyrrelser, må gjør mere av det!


Fin 2. økt også!
Skravlet og løste diverse verdensproblemer med Marianne før vi dro hjem!


Vel hjemme har juletreet kommet inn!
Vegard og jeg laga risboller, mens Sara og Håkon var i stallen. Nå er det litt avslapping og kanskje tv før senga kaller!
Har begynte å lese en bok som heter Bra relasjon av K. Svartberg, men er ikke så ivrig å lese kjenner jeg, sovner fort når det skal leses..

Fint dansk tre... huff, vet ikke om jeg liker å ta dansk tre inn i huset... men belgisk meierismør gjør ikke så mye... ?? Håkon har kanskje et poeng, jeg er kanskje ikke så prinsippfast..?  Belgisk smør og dansk tre, blir nok jul!:) 

Rosa og Zulu nyter ettermiddagen i sofan!
Rosa og Bella var lovt  klipp i dag, men kom ikke så langt. Ikke fikk de trent heller siden de  er nybadet  og jeg ikke vil ha sand og salt i sakser og maskiner...  Ny dag i morgen!





Ingen kommentarer:

Etiketter

Adventskalender (2) Alaska Husky (4) Alaskan Malamute (2) Alf (6) Apport (1) Bella (15) BEST IN SHOW (3) Bilde (13) Bilder (91) Blogg (11) Blomster (1) Bordercollie (1) Bursdag (7) Dallas (2) Dalsa (6) Den spanske rideskole (1) Dogs4all (1) Dressurtimer (1) Dugnad (1) Eilert (20) elg (1) Ferie (4) Filmsnutt (11) Finnmarksløpet (14) Fjøs (1) FlatCoated Retriever (86) Flinke valpekjøpere (12) GPS (4) Grønnlandshund (2) Gåte på en måte (1) HD-røntgen (1) HeltogHoldent (1) Hest (26) Hester (18) hjemmeside (2) Hovedkurs (2) Hovstell (4) Hund i media (1) Hundeutstilling (10) hUnni (9) hUnnixDallas (46) Husarbeid (5) Hva_kan_Ågot (4) Hvile (1) Høner (1) høst (1) Jobb (25) Jonatan (1) Jula (12) Juleshopping (2) Kadaversøk (3) Kalla (2) Kart og kompass (2) Kine (1) Kirkenes (2) klipp (1) Konrad (5) Kurs (15) kylling (1) lagotto (3) Lagotto Romagnolo (40) Laksefluene (1) Landbruk (3) Lapsk vallhund (3) Latmannsdag (5) lavine (6) Leiteaksjon (1) litt agility (1) Longering (2) LP (5) LP-trening (35) Lurfi (2) Løpetid (1) Mac (21) Miljøtrening (12) mørketid (1) Neseprøve (1) NKK (1) Norgetrengerbonden (1) Norsk varmblod (2) NRH (45) NV (1) Omplassering (4) Oppussing (2) Orlando (3) Pelsstell (5) Piteå (4) Polen (14) Politikk (1) Poseidon (17) Påske (8) Quiz (1) Retrieverjakt (18) Rita (5) Rosa (10) Rundering (1) Rånni (1) Same (2) sauer (3) Sjakk (1) skiskyting (1) skitur (4) sommerifinnmark (1) Sorg (7) Spor (20) Sprang (1) stevne (1) sushi (2) søk (1) Søksprøver (1) Tana (1) Tanaelva (1) Tanahundeklubb (2) Tanavgs (4) tiltoppsitana (1) Tim (3) Topptur (1) Treningsplanlegging (2) truger (1) Tuba (4) Tur (39) Tåkeprat (24) Utfordring (1) Valper (37) Valpetest (1) Veterinær (4) Vidda (2) Video (1) Vinter (18) vom og hundemat (1) ZorroBella (2) Zulu (23) Øyenlysning (1) Ågot (12)